Het IGDI-model
Voor de vakken technisch lezen, spelling, taal, begrijpend lezen en rekenen gebruiken we het IGDI-model. Dit houdt in dat de kinderen een korte basisinstructie krijgen met een gezamenlijk doel. Na de instructie gaan de kinderen zelfstandig aan het werk. De leerkracht geeft extra instructie aan subgroepen. Aan het eind van de les wordt met de groep besproken of het lesdoel is bereikt. Dit geeft inzicht aan de leerkracht en het kind zelf.
Lees voor meer informatie hieronder verder.
Voor de vakken technisch lezen, spelling, taal, begrijpend lezen en rekenen gebruiken we het IGDI-model. IGDI betekent ‘Interactief Gedifferentieerd Directe Instructie’. De kinderen krijgen een korte basisinstructie met een gezamenlijk doel. Na de instructie gaan de kinderen zelfstandig aan het werk. De leerkracht geeft extra instructie voor de subgroepen; groepen die meer of minder instructie nodig hebben, veelal aan de instructietafel. Aan het eind van de les wordt met de groep besproken of het lesdoel is bereikt.
Er wordt doelgericht gewerkt om alle leerlingen minimum doelen te laten behalen, maar ook om te zorgen dat de kloof tussen sterke en zwakke leerlingen kleiner wordt. In de praktijk betekent dit dat wij ernaar streven alle leerlingen te laten profiteren van de groepsinstructie, maar vooral tijdens de verwerking rekening houden met de verschillen tussen leerlingen. Bijvoorbeeld: goede lezers krijgen dan verrijkingsstof en zwakke lezers krijgen extra instructie die rekening houdt met hun leerbehoeften. Dit betekent voor zwakke leerlingen meer instructietijd, bijvoorbeeld door voor deze leerlingen de instructietijd te verlengen.
In de kleutergroepen werken we in diverse hoeken en met een zogenaamde "kleine" en "grote" kring. In de grote kring worden alle kleuters aangesproken en krijgen zij een gezamenlijke instructie. In de kleine kring is ruimte en tijd om de kinderen, in kleine groepjes, op eigen niveau instructie te geven.