Onze visie
Wij denken dat elk kind een eigen manier van leren heeft. Wij doen dit in afstemming met ouders die we als onze partners zien. Wij anticiperen op de verschillen in aanleg en tempo van de kinderen. Wij leiden het leerproces en stimuleren het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van de leerlingen. Wij geven les vanuit de basisleerstof en geven extra instructie of pluswerk.
De gedachte achter samenwerkend leren (ofwel coöperatief leren) is dat zowel de zwakke als de sterke kinderen hiervan leren. De zwakke leerlingen, doordat ze uitleg krijgen en aangemoedigd worden. De sterke leerlingen, omdat zij de stof op een hoger niveau leren beheersen als ze het aan anderen uitleggen.
Bij samenwerkend leren is dus niet alleen de lesstof belangrijk, maar ook de samenwerking. Er is dus sprake van een cognitief en een sociaal doel. De achterliggende gedachte van coöperatief leren is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar.
Onze missie "Samen bouwen aan de toekomst"
De drie basisvragen staan elke dag centraal:
- Waar is het kind goed in en hoe sluit de leerkracht daar op aan?
- Wat heeft zijn/haar interesse en hoe kan de leerkracht dit uitbouwen?
- Wat kan het kind minder goed en hoe kunnen we dit gezamenlijk compenseren?
Door de niveauverschillen kan het voorkomen dat sommige kinderen voor één of meer vakken met een eigen programma werken. Hierbij moet ook gedacht worden aan de leerlingen die op een hoger niveau het programma volgen. Om dit mogelijk te maken hanteren we in alle groepen het IGDI-model
Het samenwerkend leren is op alle vlakken terug te vinden in onze school, onder andere bij vakken als rekenen, taal en lezen. In de middagen werken wij aan units van IPC en daarbij is samenwerken leren van cruciaal belang. Niet alleen werken de kinderen in verschillende werkvormen samen aan de Units (thema's ), zij zoeken ook overal informatie. Ouders en de omgeving van de kinderen wordt geprikkeld te komen helpen op school of informatie te verstrekken. Er komen ouders, familie, of ouderden uit de buurt om te helpen, verhalen te vertellen of vragen te beantwoorden.
Zo leren wij de kinderen dat de wereld groter is dan alleen de kinderen in hun eigen groep en hun eigen familie.